Κυριακή, Νοεμβρίου 23, 2008

10 + 4 Προτάσεις για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση


Στις αρχές της τρέχουσας εβδομάδας και στο πλαίσιο ενός έντονου προβληματισμού που μοιραζόμαστε πολλοί συνάδελφοι εκπαιδευτικοί, προχώρησα στην επεξεργασία ορισμένων προτάσεων για την ανασυγκρότηση του Δημόσιου Σχολείου όσον αφορά την Α’ Βαθμίδα Εκπαίδευσης. Κατέληξα στα ακόλουθα 14 σημεία-προτάσεις, δίχως ωστόσο να εισέλθω κατά τη γραπτή τους διατύπωση, στην ανάπτυξη μίας επιχειρηματολογίας που να τεκμηριώνει την αξιοπιστία και ορθότητά τους. Ενδεχομένως να επανέλθω με νεότερο κείμενο.
Προβαίνω όμως, στην δημόσια τους έκθεση, προκειμένου να ανακινήσω ένα γόνιμο, θέλω να ελπίζω, διάλογο γύρω από θέματα λειτουργίας και προσανατολισμού του εκπαιδευτικού μας συστήματος –προς τον 21ο αιώνα, τον αιώνα μας.
Αν συνειδητά απέφυγα να διατυπώσω την παραμικρή αιχμή για την επί δεκαετίες υποχρηματοδότηση όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων ανεξαιρέτως, δεν είναι επειδή το όλο ζήτημα είναι ελάσσονος σημασίας. Κάθε άλλο: Δίχως την οικονομική προϋπόθεση κάθε σχετική πρόταση δε θα έχει άλλο μέλλον, παρά –στην καλύτερη περίπτωση– τις υπάρχουσες και γνωστές σε όλους μας καχεξίες (Το παράδειγμα της σημερινής κατάστασης του Ολοήμερου σχολείου είναι από μόνο του εύγλωττο και επαρκές).
Ήρθε όμως ο καιρός, να δούμε πέρα από το βάρος της αναστολής τόσων αυτονόητων που καθιστούν το πρωτοβάθμιο εκπαιδευτικό μας σύστημα σε πολλούς του τομείς …εκτός τόπου και χρόνου. Άτοπο, πάει να πει, και ξεπερασμένο.



1. Θεσμοθέτηση του πολλαπλού βιβλίου.
2. Καθιέρωση-υλοποίηση της αναλογίας μία σχολική βιβλιοθήκη ανά σχολική μονάδα.
3. Αντικατάσταση των παρελάσεων και των διδακτικών ωρών που διατίθενται για την προετοιμασία και την τέλεση τους με ευέλικτα προγράμματα διαθεματικών δραστηριοτήτων: τα οποία θα ανατροφοδοτούν κάθε φορά τις σχολικές εορτές με πλούσιο σε επιστημονικό και καλλιτεχνικό υλικό.
4. Προώθηση ενός πανελλήνιου / περιφερειακού δικτύου που θα φέρει την ευθύνη για τον διαρκή εκσυγχρονισμό των εργαστηρίων υπολογιστών των σχολείων. Σχολικών Εργαστηρίων που θα ανταποκρίνονται τόσο στις τεχνικές απαιτήσεις των λογισμικών που θα εκπονεί το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, όσο και στις νεότερες συνθήκες που διαμορφώνει η ολοένα διευρυμένη Κοινωνία της Πληροφορίας.
5. Ενίσχυση των επιμορφωτικών διόδων (:κυκλικά ανά πενταετία προγράμματα εξάμηνης ή ετήσιας φοίτησης, τόνωση της λειτουργίας των υπαρχόντων Διαδασκαλίων, μεγαλύτερη ποσόστωση εκπαιδευτικών αδειών για την απόκτηση Μεταπτυχιακών τίτλων) που θα διατίθενται στους εκπαιδευτικούς όλων των κλάδων.

6. Καθιέρωση νέου ανώτατου ορίου για τον αριθμό των μαθητών σε κάθε τμήμα: 20.
7. Απομάκρυνση της απαίτησης για υποχρεωτική δημόσια προσευχή κατά την έναρξη του σχολικού ωραρίου.
8. Κατάργηση του απαράδεκτου από κάθε άποψη διεθνούς εργατικού δικαίου, «κλάδου» των ωρομισθίων.
9. Απαλλαγή των εκπαιδευτικών από την υποχρέωση της λεγόμενης «εφημερίας». Ο διαθέσιμος εργασιακός χρόνος που θα προκύψει, θα μπορεί ενδεχομένως να τεθεί χάριν της λειτουργίας της σχολικής βιβλιοθήκης. Η επίβλεψη των μαθητών κατά τη διάρκεια των διαλλειμάτων να ανατεθεί σε «υπάλληλο/ους σχολικής ασφάλειας».
10. Καθιέρωση της θέσης «ασκούμενου εκπαιδευτικού» για τον τελειόφοιτο φοιτητή των Σχολών, από τις οποίες στελεχώνονται οι επιμέρους εκπαιδευτικοί κλάδοι. Ελάχιστη διάρκεια της υπηρεσίας των «ασκούμενων εκπαιδευτικών»: ένα σχολικό τρίμηνο -σε ακτίνα «άσκησης» και στις 6 τάξεις του Δημοτικού.


11. Ριζική αναδιάρθρωση του θεσμού του ολοήμερου σχολείου. Αξιολόγηση της σημερινής του κατάστασης.
12. Επανασχεδιασμός της υπάρχουσας ακτίνας ευθύνης των Σχολικών Συμβούλων προς μικρότερα σύνολα εκπαιδευτικών.
13. Θεσμοθέτηση πολιτιστικής εβδομάδας στις επιμέρους Διευθύνσεις Εκπαίδευσης. Με μη διαγωνιστικού περιεχομένου εκδηλώσεις από θέατρο μέχρι τραγούδι κ.τ.λ. και από «αγώνες λόγου» μέχρι πλήθος βιβλιοπαρουσιάσεων.
14. Ανεξαρτητοποίηση/διάκριση του πολιτικού-περί εκπαίδευσης ρόλου του Υπουργείου Παιδείας από τις λοιπές περί Θρησκειών σημερινές αρμοδιότητές του. Συνακολούθως, ας αναθεωρηθεί ο χαρακτήρας του μαθήματος των Θρησκευτικών. Προτείνεται η αντικατάσταση του εν λόγω μαθήματος από ‘συναφές’ αντικείμενο με τον πιθανό τίτλο «Ιστορία των Θρησκειών» ή «Στοιχεία Θρησκειολογίας».





1η δημοσίευση: Εφημερίδα ΡΟΔΙΑΚΗ, 23-11-2008

Δεν υπάρχουν σχόλια: