Πέμπτη, Νοεμβρίου 27, 2008

Πρόσκληση: νέο Τραγούδι σε Ποίηση Μπ. Μπρεχτ



Στο μουσικό αυλάκι της ΕΛΕΥΘΕΡΗΣ ΑΓΟΡΑΣ


που υπακούει στη διεύθυνση:


http://www.myspace.com/panosdrakopoulos


μπορείτε να ακούσετε μία μελοποίηση από το


"ΜΟΥΣΙΚΟ ΔΡΩΜΕΝΟ στον ΜΠΡΕΧΤ"


που ανέβηκε προ μηνός στο θεατράκι του 12ου ΔΣ Ρόδου.



Απολαύστε τον "Φωτισμό"


(σε μετάφραση: Μ. Πλωρίτη)



Σχετικά με τους εκλεκτούς συντελεστές αυτής της... "παράστασης εν στουντίο"


Παίζουν:
Κρουστά: Άννα Νικητιάδη
Πλήκτρα: Χρήστος Ζουρούδης
Κόντρα μπάσο, ηλεκτρικό μπάσο, κλαρινέτο, πιάνο: Θοδωρής Ζιάρκας
Βιολί, βιολοντσέλο: Δέσποινα Σπανού
Κιθάρα, μελώντικα, φωνή: Πάνος Δρακόπουλος


Ηχοληψία: Jay Kroon
Mastering: Νίκος Ναθαναηλίδης


Μουσική-ενορχήστρωση:

Πάνος Δρακόπουλος




Καλή σας ακρόαση!

Κυριακή, Νοεμβρίου 23, 2008

10 + 4 Προτάσεις για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση


Στις αρχές της τρέχουσας εβδομάδας και στο πλαίσιο ενός έντονου προβληματισμού που μοιραζόμαστε πολλοί συνάδελφοι εκπαιδευτικοί, προχώρησα στην επεξεργασία ορισμένων προτάσεων για την ανασυγκρότηση του Δημόσιου Σχολείου όσον αφορά την Α’ Βαθμίδα Εκπαίδευσης. Κατέληξα στα ακόλουθα 14 σημεία-προτάσεις, δίχως ωστόσο να εισέλθω κατά τη γραπτή τους διατύπωση, στην ανάπτυξη μίας επιχειρηματολογίας που να τεκμηριώνει την αξιοπιστία και ορθότητά τους. Ενδεχομένως να επανέλθω με νεότερο κείμενο.
Προβαίνω όμως, στην δημόσια τους έκθεση, προκειμένου να ανακινήσω ένα γόνιμο, θέλω να ελπίζω, διάλογο γύρω από θέματα λειτουργίας και προσανατολισμού του εκπαιδευτικού μας συστήματος –προς τον 21ο αιώνα, τον αιώνα μας.
Αν συνειδητά απέφυγα να διατυπώσω την παραμικρή αιχμή για την επί δεκαετίες υποχρηματοδότηση όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων ανεξαιρέτως, δεν είναι επειδή το όλο ζήτημα είναι ελάσσονος σημασίας. Κάθε άλλο: Δίχως την οικονομική προϋπόθεση κάθε σχετική πρόταση δε θα έχει άλλο μέλλον, παρά –στην καλύτερη περίπτωση– τις υπάρχουσες και γνωστές σε όλους μας καχεξίες (Το παράδειγμα της σημερινής κατάστασης του Ολοήμερου σχολείου είναι από μόνο του εύγλωττο και επαρκές).
Ήρθε όμως ο καιρός, να δούμε πέρα από το βάρος της αναστολής τόσων αυτονόητων που καθιστούν το πρωτοβάθμιο εκπαιδευτικό μας σύστημα σε πολλούς του τομείς …εκτός τόπου και χρόνου. Άτοπο, πάει να πει, και ξεπερασμένο.



1. Θεσμοθέτηση του πολλαπλού βιβλίου.
2. Καθιέρωση-υλοποίηση της αναλογίας μία σχολική βιβλιοθήκη ανά σχολική μονάδα.
3. Αντικατάσταση των παρελάσεων και των διδακτικών ωρών που διατίθενται για την προετοιμασία και την τέλεση τους με ευέλικτα προγράμματα διαθεματικών δραστηριοτήτων: τα οποία θα ανατροφοδοτούν κάθε φορά τις σχολικές εορτές με πλούσιο σε επιστημονικό και καλλιτεχνικό υλικό.
4. Προώθηση ενός πανελλήνιου / περιφερειακού δικτύου που θα φέρει την ευθύνη για τον διαρκή εκσυγχρονισμό των εργαστηρίων υπολογιστών των σχολείων. Σχολικών Εργαστηρίων που θα ανταποκρίνονται τόσο στις τεχνικές απαιτήσεις των λογισμικών που θα εκπονεί το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, όσο και στις νεότερες συνθήκες που διαμορφώνει η ολοένα διευρυμένη Κοινωνία της Πληροφορίας.
5. Ενίσχυση των επιμορφωτικών διόδων (:κυκλικά ανά πενταετία προγράμματα εξάμηνης ή ετήσιας φοίτησης, τόνωση της λειτουργίας των υπαρχόντων Διαδασκαλίων, μεγαλύτερη ποσόστωση εκπαιδευτικών αδειών για την απόκτηση Μεταπτυχιακών τίτλων) που θα διατίθενται στους εκπαιδευτικούς όλων των κλάδων.

6. Καθιέρωση νέου ανώτατου ορίου για τον αριθμό των μαθητών σε κάθε τμήμα: 20.
7. Απομάκρυνση της απαίτησης για υποχρεωτική δημόσια προσευχή κατά την έναρξη του σχολικού ωραρίου.
8. Κατάργηση του απαράδεκτου από κάθε άποψη διεθνούς εργατικού δικαίου, «κλάδου» των ωρομισθίων.
9. Απαλλαγή των εκπαιδευτικών από την υποχρέωση της λεγόμενης «εφημερίας». Ο διαθέσιμος εργασιακός χρόνος που θα προκύψει, θα μπορεί ενδεχομένως να τεθεί χάριν της λειτουργίας της σχολικής βιβλιοθήκης. Η επίβλεψη των μαθητών κατά τη διάρκεια των διαλλειμάτων να ανατεθεί σε «υπάλληλο/ους σχολικής ασφάλειας».
10. Καθιέρωση της θέσης «ασκούμενου εκπαιδευτικού» για τον τελειόφοιτο φοιτητή των Σχολών, από τις οποίες στελεχώνονται οι επιμέρους εκπαιδευτικοί κλάδοι. Ελάχιστη διάρκεια της υπηρεσίας των «ασκούμενων εκπαιδευτικών»: ένα σχολικό τρίμηνο -σε ακτίνα «άσκησης» και στις 6 τάξεις του Δημοτικού.


11. Ριζική αναδιάρθρωση του θεσμού του ολοήμερου σχολείου. Αξιολόγηση της σημερινής του κατάστασης.
12. Επανασχεδιασμός της υπάρχουσας ακτίνας ευθύνης των Σχολικών Συμβούλων προς μικρότερα σύνολα εκπαιδευτικών.
13. Θεσμοθέτηση πολιτιστικής εβδομάδας στις επιμέρους Διευθύνσεις Εκπαίδευσης. Με μη διαγωνιστικού περιεχομένου εκδηλώσεις από θέατρο μέχρι τραγούδι κ.τ.λ. και από «αγώνες λόγου» μέχρι πλήθος βιβλιοπαρουσιάσεων.
14. Ανεξαρτητοποίηση/διάκριση του πολιτικού-περί εκπαίδευσης ρόλου του Υπουργείου Παιδείας από τις λοιπές περί Θρησκειών σημερινές αρμοδιότητές του. Συνακολούθως, ας αναθεωρηθεί ο χαρακτήρας του μαθήματος των Θρησκευτικών. Προτείνεται η αντικατάσταση του εν λόγω μαθήματος από ‘συναφές’ αντικείμενο με τον πιθανό τίτλο «Ιστορία των Θρησκειών» ή «Στοιχεία Θρησκειολογίας».





1η δημοσίευση: Εφημερίδα ΡΟΔΙΑΚΗ, 23-11-2008

Κυριακή, Νοεμβρίου 16, 2008

Συνομιλία με τον Φιλέα Φογκ


«Οι φανταστικές αλήθειες φθείρονται πιο δύσκολα» έγραφε ο Οδ. Ελύτης στο Μικρό του Ναυτίλο. Το ίδιο και οι φανταστικοί ‘ήρωες’ έναντι των ‘ιστορικών’ προσώπων, δε θα δίσταζα να προσθέσω. Κι αν εν τέλει, όπως ο ίδιος γράφει «το φεγγάρι της Σαπφώς θα επιζήσει απ’ το φεγγάρι του Άρμστρονγκ», δεν έχουμε παρά να στήσουμε αυτί στο τι έχει να μας πει τούτο το φεγγάρι. Αρκεί να φέρουμε το φιλοπερίεργο μικρόφωνο των αποριών μας μπρος απ’ τα… χείλη του!



Κύριε Φογκ, πολύ καλή μέρα σας!

Καλημέρα και σε σας νεαρέ μου!

Ορίστε και το επιτραπέζιο ρολογάκι μας...

(Με κοιτάζει απορημένος)...

Μήπως έχετε καμιάν αντίρρηση: η συζήτησή μας να χρονομετρηθεί, ή μήπως όχι;

Ομολογώ με ξαφνιάζετε λιγάκι! Γιατί να χρονομετρηθεί; Θα έχει το χαρακτήρα κανενός σχετικού παιγνίου ή θα επιχειρήσουμε την καταγραφή κάποιου τυχόν πειράματος;

Κι όμως! Στα δικά μου τουλάχιστον μάτια, ολίγον σαν σκακιστής κι εν μέρη σαν πειραματιστής, μπήκατε στο περίφημο σε όλους μας στοίχημα να γυρίσετε τον κόσμο σε 80 ημέρες...

Η γοητεία του ρίσκου δεν είναι προνόμιο μόνο των αθλητών ή των φυσικών επιστημόνων, μολονότι θα πρέπει να σας εκμυστηρευτώ, πως το συγκεκριμένο ταξίδι δε στερήθηκε στιγμιότυπα υψηλών αθλητικών επιδόσεων, μήτε ντελικάτες «επιστημονικές» πατέντες! (γέλια)

Πρωταθλητής και στα δυο, χωρίς πολύ σκέψη, υπήρξε ο βοηθός σας, ο Πασπαρτού!

Εκτός του ότι η πορεία και η επιτυχία ολόκληρου του ταξιδιού δε θα ήταν η ίδια δίχως τον τετραπέρατο Πασπαρτού, είναι, νομίζω, διπλό κέρδος για οποιονδήποτε ταξιδευτή, το να μοιράζεται με κάποιον άλλο πέρα από τον εαυτό του, τη σπορά που η διαδρομή του επιφυλάσσει τόσο σε συγκινήσεις όσο και σε αγωνίες!

Ειδικότερα δε, αν τον κυνηγάει επιπροσθέτως, ο χρόνος κι ένα ...απρόσκλητο έγκλημα...

(Με την αριστερή του παλάμη να χτενίζει το καστανό του υπογένειο) Ίσως να σκέφτηκε ο αγαπητός μου δημιουργός, πως, όσο πιθανόν είναι να «ξεγλιστρήσεις» απ’ τις δαγκάνες του χρόνου, άλλο τόσο ενδεχόμενο είναι να γλιτώσεις από το στόμα της αγγλικής δικαιοσύνης! (γέλια)

Μου φαίνεται παράξενο: δε διστάζετε να μπείτε στην σκέψη του κ. Ι. Βέρν!

Μα είναι αμοιβαίο: ούτε αυτός δίστασε να μπει στη δική μου! Ίσα ίσα, της έδωσε την πνοή του. Και δεν είμαι ο πρώτος, σίγουρα ούτε ο τελευταίος, που θα ισχυριστεί, πως πρόκειται περί ξεχωριστής, πράγματι, πνοής!

Εσείς πού εντοπίζετε την ιδιοφυία του;

Στο ότι δεν αποπλανήθηκε από τα κάλλη και την απειρία, είτε της λογικής αποκλειστικά, είτε της φαντασίας και μόνο τη φαντασίας! Τις αντίκρισε και τις προσκάλεσε στο έργο του, και τις δύο, όπως οι αναγνώστες των βιβλίων του ζουν και αποζητούν, μια το καθαρό νερό, μια τον καθαρό αέρα.


Αυτό το σχόλιο σας εις βάρος της μονομέρειας αυτού του είδους, μήπως είναι «καρφί» για τους αντιπάλους σας στην Ακαδημία των Επιστημών, οι οποίοι αρνούνταν το πραγματοποιήσιμο του οράματός σας;

Είναι απλώς υπενθύμιση –ο όρος «καρφί» δεν είναι της ιδιοσυγκρασίας μου- του γεγονότος, ότι η στείρα λογική μας κάνει άτολμους και η αχαλίνωτη φαντασία, ακοινώνητους! Μη ξεχνάτε: ο γύρος που επιχείρησα ήταν επί του πλανήτη μας, εντός των ανθρώπων τόσων πολιτιστικών αποκλίσεων, και όχι σ’ έναν ακατοίκητο γλόμπο του ηλιακού μας συστήματος!

Μια και το αναφέρατε: τι κοινό εντοπίσατε μεταξύ των ανθρώπων τόσων διαφορετικών γεωγραφικών και πολιτιστικών συντεταγμένων;

Τα αισθήματα: Ο φόβος (παντού έβλεπες όπλα και ναούς θεών), η αγάπη, ο έρωτας –σας μιλώ για τα πιο έντονα, μα όπου κι αν σταθείς μεταξύ των ανθρώπων, στην Ευρώπη, στην Ασία, στην Αμερική, τα αισθήματα είναι ο κοινός ...παρονομαστής μας! Το τί δηλαδή, αισθανόμαστε, όχι όμως και το πώς. Εκεί είναι το κομβικό ‘σημείο’, όπου αρχίζουν οι διαφορές μας...



Σε περίπτωση που επαναλαμβάνατε το ταξίδι σας, πιο ώριμος πια, τι θα αποφεύγατε σε σχέση με τον θρυλικό σας περίπλου;

Είπατε ο ίδιος τη λέξη κλειδί: ώριμος. Δηλαδή, στην ώρα μου! Στην παρούσα «ώρα» της ζωής μου λοιπόν, θα απέφευγα το λυσσαλέο κυνηγητό του ρολογιού (Το βλέμμα του πέφτει πλάγιο στη συσκευή που έφερα ως ‘σιωπηλό μάρτυρα’ της συνομιλία μας). Μου είναι πια περιττό! Στα νιάτα του κανείς, θεωρεί, πως το να παίρνει την άδεια του χρόνου, είναι μια σημαντική πρόκληση -είναι και το δέλεαρ της ταχύτητας, βλέπετε, στη μέση. (Με κοιτάει ξανά στα μάτια). Μεγαλώνοντας όμως, καταλαβαίνει, πως όλα αυτά είναι, λίγο πολύ, φρεναπάτες! Ο συμβατικός χρόνος είναι μόνον αυτός που υπάρχει: οι 80 μέρες, που στ’ αλήθεια ήταν ...81 περιστροφές της γης γύρω από τον άξονά της!

Και ο χρόνος ο πραγματικός;

«Γρήγορο ίσκιος πουλιών» δεν αποκαλεί τον χρόνο ένας εξαίρετος ποιητής σας; «Γρήγορος ίσκιος πουλιών» λοιπόν, ο χρόνος ο πραγματικός κι όχι τούτο εδώ το ρολογάκι με τους δείκτες, τους εσωτερικούς του τροχαλίες και τα δώδεκα ψηφία του...

Σας ευχαριστούμε θερμά για την καλοσύνη σας να αποδεχθείτε τον δικό μας «γύρο» σίγουρα μικρότερου των ...80 ερωτήσεων! (γέλια)

(Γελώντας) Σας ευχαριστώ κι εγώ, ...και καλή μας αντάμωση, σε έναν επόμενο...γρήγορο ίσκιο πουλιών!

Σάββατο, Νοεμβρίου 01, 2008

Σουρεαλιστικό Αλμανάκ 25 Oκτωβρίου


Γράφει, αντιγράφει κι υπογράφει
ο δημοσιογραφικός πράκτωρ 000,
Πάνος Δρακουμέλ
του Πύργου της Βαβέλ



ΕΠΕΤΕΙΟΣ
Παγκόσμια Ημέρα πρώην Υπαρκτού Καπιταλισμού


Γεγονότα

Σαν σήμερα 25 Οκτωβρίου



…του 1861:

Σαν τα μανιτάρια ξεφυτρώνουν οι οίκοι ταχείας διακίνησης του –υπαρκτού, ανύπαρκτου, no problem– κεφαλαίου: τα εις την καθομιλουμένη ‘χρηματιστήρια’.
Πρωτότοκο βλαστάρι της ημέρας: το χρηματιστήριο του Τορόντο –με πρίμο σιγόντο soundtrack της καπιτάλ ορχήστρας το περίφημο (Σημ: Προσοχή, παρακαλώ, στην στίξη): “Money makes the world come around!!! – the world come around…– the world come around???


…του 1880:

Αξεπέραστο πανελλήνιο ρεκόρ: Ο Αλέξανδρος Κουμουνδούρος ορκίζεται Πρωθυπουργός της Ελλάδας για… 10η φορά! Ούτως πώς εξηγείται η τακτικότατη νυχτερινή ομύγηρης, από τη μία μεριά των επί χρήμασι εκδιδομένων αγοριών, κοριτσιών -κ.α.- από την άλλη, των μικροβάπορων έως και ταχύπλοων της αγοράς εξαρτησιογόνων ουσιών, στην γνωστή Αθηναϊκή πλατεία με την επωνυμία του εν λόγω πολυπρωθυπουργού. Εις μνήμην και …τιμήν του!
Σχόλιο της στήλης: Φανταστείτε τι καρυδιάς καρύδι επαγγελματιών και αχθοφόρων του νυχτοκάματου θα συγκεντρώνει στο απώτερο λωτοφάγο μέλλον η πλατεία του μονοπρωθυπουργού Κ(όμη) Μητσοτάκουλα


…του 1914:

Ξεσπά η επανάσταση των Μπολσεβίκων στη Ρωσία, για να εκπληρωθεί εκ νέου το 1ο επεισόδιο του δημοφιλούς στην Ιστορία τρίπτυχου: Επανάσταση – Ανάσταση –…Παράσταση!



…του 1950:

Στα γήπεδα η Ελλάδα αναστενάζει”…
Ξεκινάει επίσημα η Α’ Εθνική Κατηγορία Ποδοσφαίρου. Όμορφα, τίμια, καθαρά! Με πολυνίκεις και πολυπρωταθλήτριες –επαναλαμβάνουμε: όμορφα… τίμια… καθαρά– τις ομάδες του Κέντρου!


…του 1960:


Τέλος εποχής: αίρεται η παντοδυναμία της περικάρπιας γύμνιας και συνάμα η ανεξαρτησία του homo sapiens (!!!) από τη χειρολαβή του μοντέρνου χρόνου (βλ. “Modern Times” του παππού Τσ. Τσάπλιν). Στις ΗΠΑ, διατίθεται προς πώληση το πρώτο ηλεκτρονικό ρολόι χειρός, το Accutron 214 –το οποίο …εν ευθέτω χρόνω, θα πείσει, ότι μπορεί να φορεθεί –όπως και οι επιφανείς τεχνολογικοί απόγονοί του– “και στο αριστερό: σαν κόσμημα”!


…του 1963:

Τιμάται με το Νόμπελ Λογοτεχνίας ο Γιώργος Σεφέρης. Ευθύς (!) ξαμολιέται ανανεωμένο για τις ερχόμενες δεκαετίες το ελληνοφρενές έθιμο της δημόσιας δηλητηριολογίας. “Έπαιξε …ρόλο στο Κυπριακό ο Σεφέρης”, “Ένα τομίδιο ποιημάτων είναι όλος κι όλος ο…πολυέλαιος!” και άλλα τέτοια συναφή!
Αρκούμαστε στον σοφό καταλεικτήριο στίχο της “Σαντορίνης”: “Βουλιάζει όποιος σηκώνει τις μεγάλες πέτρες”…
…Ακόμη κι όσες πέφτουν από τα κλαδιά της εθνικής μας Φαιδράς Πορτοκαλέας!


…του 1965:

Πρώτη προβολή της ταινίας του Ντίνου Δημόπουλου “Μια τρελλή, τρελλή οικογένεια” με την Τζένη-Τζένη Καρέζη και τον Αλέκο-Αλέκο Αλεξανδράκη.
Έργο ορόσημο του εντόπιου κιν/κου σουρεαλισμού: συνοδεύεται στις πολλές της αναμεταδόσεις από την πάντοτε απολαυστική και ουδόλως παχυντική…Πάστα Φλώρα!


Τέλος, … 25 Οκτωβρίου του 2003:

Άλλο (πράγμα) κερδίζει (εκδηλώνεται) στα χαρτιά, και άλλο στην αγάπη” – εν σχέση με την φουλ τζογαδόρικη διαφθορά!
Στο προκείμενο: Θετικό είναι το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος στην Κολομβία, με σκοπό οι πολίτες να εγκρίνουν την πολιτική της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της διαφθοράς!
Το ...άλλο με τον συνέλληνα Τοτό που σε ανάλογη σφυγμομέτρηση –εντός της Μπανανίας των Ηνωμένων Ελληνικών Εμιράτων αυτή τη φορά– δηλώνει αλληλέγγυος και ομόφωνος με τον Κολομβιανό Τοτό, το ξέρετε;



1η Δημοσίευση, "να!", 14ο φύλλο