Σάββατο, Ιανουαρίου 31, 2009

ΤΑ ΚΟΣΜΟΝΑΥΤΑΚΙΑ


Με την είσοδο της ερχόμενης Άνοιξης το φετινό μας τμήμα
(ΣΤ1, ΔΣ ΚΟΣΚΙΝΟΥ)
θα θέσει σε κυκλοφορία ένα έντυπο
που με την γεμάτη ξεχωριστούς χυμούς ύλη του,
θα ανοιξει εκ νέου με τη μορφή κειμένων, εικαστικών κι άλλων
καλλιτεχνικών κι ερευνητικών δραστηριοτήτων
τα όρια της σχολικής μας ελευθερίας
στο πρωτότυπο και στο δημιουργικό.

Το όνομα του, εύγλωττο των προθέσεων και των δράσεων μας:
"ΤΑ ΚΟΣΜΟΝΑΥΤΑΚΙΑ".

Προς το παρόν θα σας εμπιστευτούμε την πίσω "είσοδο"
στα της διαδρομής μας.
Το οπισθόφυλλο του -φιλοτεχνημένο από την μαθήτρια
Ματίνα Πρεσβύρη,


ενώ χάριν "ορεκτικού" προδημοσιεύουμε εδώ
ένα σημαντικό απόσπασμα

από τη συνέντευξη που μας παραχώρησε

η εκλεκτή συγγραφέας της παιδικής λογοτεχνίας,
Βούλα Μάστορη.




-Όταν γράφετε πηγαίνετε σ’ έναν κόσμο μαγικό;


-Έτσι ακριβώς. Και όχι μόνον. Αλλά τον ζω κιόλας. Και έτσι γίνομαι τα πρόσωπα των ιστοριών μου. Στις Αγάπες με ουρά έγινα και η γάτα ακόμα!


-Πώς νιώθετε όταν γράφετε;


-Πάρα πολύ ωραία. Πάρα πολύ ωραία.


-Πόσες φορές σας έχει τύχει να διορθώσετε ένα κείμενο σας πριν το παραδώσετε στον εκδότη;

-Άπειρες φορές. Πάρα πολλές φορές.


-Θυμόσαστε ποιο βιβλίο σας σάς «ταλαιπώρησε» περισσότερο;


-Όλα μου τα βιβλία με “ταλαιπωρούν”. Η διαδικασία της γραφής από μόνη της είναι επώδυνη, διότι δεν περιγράφεται…αλλά ας σημειωθεί, πως είναι “επώδυνη”, γιατί το γλεντάω. Αφού γράψω κάτι μία φορά το ξαναπερνάω πολλές φορές -το λέω, διότι τα παιδιά νομίζουν ότι σε μια δυο μέρες έχεις έτοιμο βιβλίο. Στην πραγματικότητα η συγγραφή έχει μεγάλη διάρκεια: μιλάμε για μήνες και όταν γράφεται μια ιστορία μετά ξαναδιαβάζεται και ξαναδιαβάζεται και ξαναδιαβάζεται και διορθώνεται, -“χτενίζεται” που λέμε.


-Έχετε κάποιον αναγνώστη για να τεστάρετε αν αυτό που γράψατε είναι καλό;


-Όχι. Όχι. Αυτό το έκανα, όταν ήμουνα στην αρχή: είχα το γιό μου. Εκεί έμαθα να γράφω. Δηλαδή όταν βαριόταν, έκοβα - όταν χασμουριόταν, έκοβα.


-Έχετε ένα συγκεκριμένο τρόπο που ακολουθείτε όταν γράφετε; Δηλαδή σηκωνόσαστε το πρωί και λέτε «θα κάτσω να γράψω»;


-Όχι


-...Ή πρέπει να έχετε έμπνευση για να καθίσετε; Όπως ένας καλλιτέχνης…


-Από τη στιγμή που ξεκινάει ένα βιβλίο, το κοιτάζω κάθε μέρα. Τρόπος του λέγειν κάθε μέρα. Να εγώ είμαι εδώ στην Ρόδο τώρα, αλλά όταν είμαι σπίτι, κάθε μέρα ασχολούμαι με το γράψιμο.


-Θεωρείται ότι πρέπει να υπάρχει….


-Δεν υπάρχει “πρέπει”. Αυτή είναι εσωτερική ανάγκη. Δηλαδή το ίδιο το γραπτό σου, σού το ζητάει, διότι επικοινωνείς με τους ήρωες της ιστορίας και πρέπει να έχεις επαφή.


-Τι πιστεύετε για τα βιβλία σας; Πως τα αξιολογείτε;


-Δεν είμαι εγώ αυτή που θα αξιολογήσει τα βιβλία μου. Το μόνο που μπορώ να πω είναι, ότι δεν αφήνω να εκδοθεί βιβλίο, εάν εγώ δεν το θεωρώ άξιο να εκδοθεί, προσωπικά. Δηλαδή είμαι πάρα πολύ αυστηρή με τον εαυτό μου.


-Πόσα παιδιά έχετε; Έχουν συμμετάσχει στα βιβλία σας τα παιδιά σας;

-Όταν λες “συμμετάσχει” τι εννοείς;


-Να έχουν πάρει μέρος μέσω κάποιου φανταστικού προσώπου.


-Να έχουν παίξει δηλαδή, σε κάποιο βιβλίο μου;


- Ναι.


-Λοιπόν, έχω τρία παιδιά. Τα δύο τα γέννησα, το ένα το βρήκα έτοιμο από άλλο γάμο, από τον πρώτο γάμο του άντρα μου. Έχουν παίξει και τα τρία, σε βιβλία μου. Και ο πρώτος από τον άντρα μου και τα άλλα δύο.


-Πρωταγωνιστείτε εσείς και τα παιδιά σας μαζί σε κάποιο βιβλίο.


-Ναι, ναι.


-Μαζί;


-Μαζί είναι στο “Αγάπες με ουρά”. Λείπει μόνο ο μεγάλος μου γιός.


Πάντως δε διστάζετε….ας μου επιτραπεί το σχόλιο και κλείνει η παρένθεση -σας αρέσει εξάλλου να ανοίγετε παρενθέσεις στα βιβλία σας- ...δεν διστάζετε να χρησιμοποιήσετε σε ιστορίες σας και το όνομα σας, Βούλα...


-Όχι


-Θα μπορούσατε, ενδεχομένως, το έχουμε δει σε άλλες περιπτώσεις, να το καμουφλάρετε με ένα άλλο όνομα.


-Το ‘χω κάνει κι αυτό!


-Και αυτό; Όποτε απομένει να το ανακαλύψουμε εμείς... Θα θέλαμε να σας ρωτήσουμε αν τα παιδιά σας διαβάζουν τα βιβλία σας και τι γνώμη έχουν γι’ αυτά;


-Τα διαβάζουνε και καμαρώνουν.


-Όπως όλα τα παιδιά για τις μαμάδες τους...


-Και βλακείες να έγραφα πάλι θα καμαρώνανε!



Επιμέλεια κειμένων-φωτογραφικού υλικού:

ΤΑ ΚΟΣΜΟΝΑΥΤΑΚΙΑ


Εν καιρώ θα ακολουθήσουν κι άλλες σχετικές αναρτήσεις...
-μικροί και μεγάλοι μας φίλοι...

Κυριακή, Ιανουαρίου 18, 2009

Σουρεαλιστικό Αλμανάκ, 25 Ιανουαρίου



Γράφει, αντιγράφει κι υπογράφει
ο δημοσιογραφικός πράκτωρ 000,
Πάνος Δρακουμέλ
του Πύργου της Βαβέλ




ΕΠΕΤΕΙΟΣ
Παγκόσμια Ημέρα Ειρηνικής Πυρηνικής Ενέργειας



Γεγονότα

Σαν σήμερα 25 Ιανουαρίου


…του 1822:
Καλυμμένοι με μαύρα κιλίμια και ντυμένοι με ακόμη πιο μαύρα φέσια πάνω από το καβουνομουτζουρωμένο τους πρόσωπο, οι Απεσταλμένοι της Υψηλής Πύλης κάνουν πάσα στον πάντα καταδεχούμενο Χάρο, τον Αλη-Πασά -τον μοναχοφαγά! Τόπος εκτέλεσης του εγκλήματος: το νησάκι της λίμνης των Ιωαννίνων. Ώρα: τα μαύρα μεσάνυχτα. Τα τελευταία λόγια των μαύρων τιμωρών προς τον αλί-αλί-και τρεις αλί Πασά: “Τους χαιρετισμούς μας στην κυρα-Φροσύνη!”.


…του 1833: Μετά από την ταχύτατη και ολοκληρωτική αναθεώρηση υπέρ των πολιτικών δικαιωμάτων και των κοινωνικών προνομίων για τους 16άρηδες που ζουν εντός του νεοσύστατου ελληνικού κράτους (: θα μπορούν πλέον να πιάνουν τα χέρι της καλής τους δημοσίως άνευ ποινικής κυρώσεως!), αφικνύεται στο Ναύπλιο, ο νέος, μα πολύ νέος, σχεδόν αμούστακος βασιλεύς Όθων. Μετά των πολλών νταντάδων και των Germanian Lager κηδεμόνων του!


…του 1858: Από τα σαλόνια στα ...κατώγια: Παγκόσμια πρώτη για το “Γαμήλιο Εμβατήριο” του τσαχπίνη -καθότι πολυγαμικού- συνθέτη, Φ. Μέντελσον, κατά τους γάμους της Πριγκίπισσας της Μ. Βρετανίας, Βικτωρίας μετά του διαδόχου του Πρωσικού θρόνου, Φρειδερίκου.
Γκράντ σουξέ! Έκτοτε η υψηλή τέχνη του Μέντελσον θα γνωρίσει πληθώρα επανεκτελέσεων: από συνοικιακούς ναούς μέχρι τις τσάτρα-πάτρα τελετουργίες τύπου “Λάς Βέγκας” -με αρχιερέα τον ίδιο τον Έλβις Πρίσλεϊ αυτοπροσώπως!


…του 1881: Η ισχύς -της εφευρετικότητας- εν τη ενώσει! Το δίδυμο Τ. Eντισον και Αλ. Γκ. Μπέλλ, ιδρύει την “Oriental Telephone Company” (ήτοι “Ανατολική Τηλεφωνική Εταιρεία”) -τα τηλεφωνικά καλώδια της οποίας, για την επόμενη τουλάχιστον δεκαετία, θα μετατρέψουν τις πολιτείες της Ανατολικής Ακτής, σε γιγάντιους τσιμεντοπλαστικούς αργαλειούς στην καλύτερη, σε υπερμακαρουνόπολεις, στην χειρότερη περίπτωση!

…του 1917: Εκ νέου επιβεβαίωση της λαϊκής ρήσης “όλα έχουν την τιμή τους σε τούτο τον χονδρέμπορο ντουνιά!”: Οι Δυτικές Ινδίες -Δανικής κι ουχί δανεικής επικαρπίας- πωλούνται κοψοχρονιά στις ΗΠΑ για το ευτελές ποσό των 17 εκατομμυρίων δολαρίων.
17 εκατ. $, μία - 17 εκατ. $, δύο - 17 εκατ. $, τρία ...επικυρώθηκε η λαμπρά αγοραπωλησία!


…του 1919: Ιδρύεται ο προγονικός θεσμός του Ο.Η.Ε. (Οργανισμός Ηνωμένων Εχθρών): η ολιγόχρονη, όπως αποδείχτηκε στην πορεία των ακόλουθων δεκαετιών, “Κοινωνία των Εθνών” (ή αν προτιμάτε: “Κοινωνία των Εχθρών”).
Ένα με το παιδί της -όπως οσονούπω θα φανεί- θα διακρίνει τα μέλη της σε ...ολιγότερο ή περισσότερο ίσα μεταξύ τους!
Κατά το πρότυπο της “Φάρμας των Ζώων” του Τζ. Όργουελ...


…του 1960: Απίστευτο κι όμως ...σουρεαλιστικό! Η “Εθνική Ένωση Ραδιοφωνικών Παραγωγών” των ΗΠΑ -μετά το σκάνδαλο Payola (Pay: πληρώνω, ola: όλα!)- απειλεί με εξαψήφιο πρόστιμο όποιον ντίσκ τζόκευ, αποδεχθεί στο εξής “φακελάκι”, προκειμένου να παίξει στον αέρα συγκεκριμένες μουσικές επιλογές!
Άλλες εποχές...!


…του 1996: Τι είν’ η πατρίδα μας; Η γλυκιά μας η πατρίς; Είναι οι κάμποι, τα βουνά -μην είν’ τα κύματα κι οι γυμνές βραχονησίδες;” (Δημώδες)
Κλιμακώνεται η βαλτή κρίση στα Ίμια. Μετά το κλιμάκιο των Τούρκων Εθνικιστών Μουμουέδων, υπηρεσία αναλαμβάνει η σχετική ελληνική Αντιπροσωπεία (κυρ δήμαρχος, κυρ αστυνόμος, παπάς κτλ).
Η συνέχεια -εδώ κι αιώνες, η ίδια.
Μια του κλέφτη, δυο κλέφτη, τρεις και η κακή του μοίρα: οι πρώτοι νεκροί –για ένα πουκάμισο αδειανό (ή κατά Πάγκαλο “για ένα κομμάτι πανί”, βλ. σημαία) – για μια βραχονησίδα αδειανή!