Πέμπτη, Δεκεμβρίου 09, 2010

ΜΙΑ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗ ΠΡΟΣΕΥΧΗ


Η ιστορία του παρόντος βιβλίου έχει πολλές παράλληλες εκκινήσεις.


Η πρώτη, αφορά την ολότελα νέα διάσταση που άνοιξε στην εφηβεία των μουσικών μου βιωμάτων η ακρόαση του LP των DoorsAn American Prayer” (1978, Electra/Asylum Records).


Έπειτα στα 20 μου, κατά τη διάρκεια ενός μεσημβρινού φοιτητικού συμποσίου, έπεσε στα χέρια μου μία καταλεξεί μετάφραση των συγκεκριμένων ποιημάτων. Την έκδοση διέσωζε το ότι ενσωμάτωνε ατόφιο στις ζυγές σελίδες, το πρωτότυπο. Το οποίο εκ νέου ενώπιον μου με καλούσε, προκειμένου να αναμετρηθώ με την ενδυναμωμένη του πλέον γοητεία.


Ήμουν πιο μεγάλος – στα διαβάσματα και κυρίως, στους διασκελισμούς που είχε ανοίξει το πάθος μου για την ίδια τη ζωή σε πολλές κατευθύνσεις, συμπεριλαμβανομένης και της ποιητικής γλώσσας.


Άρχισα να μεταφράζω για τις ανάγκες ενός ερευνητικού εγχειρήματος στην «Ιστορία της Αισθητικής» – μάθημα του 2ου έτος. Κατ’ επίφασιν. Διότι στην πραγματικότητα, με έκαιγε το αν μπορούσα να βρω στη νεοελληνική τον τρόπο να «ενορχηστρώσω» ξανά το έργο.


Όπου στην φάση εκείνη το ερώτημα του εφικτού, ομολογώ, δεν μπαίνει. Είχε το πάνω χέρι η μέθη - η μέθεξη και, μοιραία, η «λογοδοτημένη» στο αγγλόφωνο ποίημα δημιουργία.


Περπάτησα, χόρεψα, κυλίστηκα πολλές φορές πάνω και μέσα στις λέξεις του Μόρισον. Είναι αταίριαστο να παρομοιάσω αυτή τη διαδοχή γραφής, διαγραφής, επανεγγραφής, με οποιαδήποτε ερωτική ή άλλη έστω «μυθική» διεργασία.


Ενδεχομένως μόνον ο όρος «μεταμόρφωση» αρκεί, για να υποδηλώσει και τη μέθοδο και την πορεία που ακολούθησα. Γι’ αυτό και τον σημειώνω στο Εισαγωγικό Σημείωμα της παρούσας έκδοσης:


Σύμφωνη με αυτήν την «αθώα αυθαιρεσία», που εμπεριέχεται σε κάθε αληθινή δημιουργία, είναι και η μεταμόρφωση από μέρους μου του έργου An American Prayer σε Μια αμερικάνικη προσευχή”.


Κτήμα πια του αναγνώστη. Και μέθη. Και λόγος.



3 σχόλια:

Κατερίνα L είπε...

Καλοτάξιδο στη χώρα των ονείρων,στην περιοχή της ποίησης.

Kατερίνα L είπε...

Το "ρούφηξα" διαβάζοντάσ το!Υπέροχη και η έκδοση!

Πάνος Δρακόπουλος είπε...

Σας ευχαριστώ πολύ για τα θερμά σας λόγια.