Πέμπτη, Ιανουαρίου 22, 2015

Ενώπιον με την φουρτουνιασμένη εξίσωση της κάλπης


Σ' αυτές τις εκλογές δεν αναμετριέται μόνο ένας άλφα κι ένας βήτα πολιτικός πόλος - στο φάσμα και των 22 υποψήφιων κομμάτων και συνασπισμών. Στην κάλπη μέσα - από τον αφρό έως τα έγκατά της - θα διεισδύσει ο χειρότερος και ο καλύτερος εαυτός μας.

Ποιά τα χαρακτηριστικά τούτων των δυο;

Μα τα γνωστά αντινομικά και μη εξαιρετέα: ραγιαδισμός, ευθύνη, φόβος, ελπίδα, ενημέρωση, προπαγάνδα, ραθυμία, όρεξη, εμπιστοσύνη στο καινούργιο, υποδούλωση στο παλιό, φαντασίωση, έμπνευση, ξύλινη γλώσσα, γλώσσα με σημαινόμενα, προνοητικότητα, εθελοτυφλία. Και πάει λέγοντας - μέχρι την Κυριακή.

Ποιά από τα παραπάνω θα πάρουν το πάνω χέρι στον μετεκλογικό πολτό; Ποια άραγε θα τον διαφεντέψουν;

Ας μην αυταπατόμαστε.  Μέχρι στιγμής στο συλλογικό μας φαντασιακό επικρατεί ο τρόπος του σκυλάδικου, το μιντιακό και οικονομικό "ήθος" του κάθε Κωστόπουλου ή του κάθε Μελλισανίδη, η ξανθίλα της κάθε Μενεγάκη (την οποία διαρκώς απαλλάσσει δια του άμβωνά του ο ρήτορας κος Λαζόπουλος). Οι θεωρίες περί ψεκασμού και κάθε μορφής συνομωσιολογίας. Με μία φράση: η αγωγή των ψυχοφαρμάκων (τα αντικαταθλιπτικά σε πρωτόγνωρη για την Ελλάδα κινητικότητα και κατανάλωση τα τελευταία 4 χρόνια) τσόντα στις λογής ξεματιάστρες ή καφετζούδες.

Κάτω από το άρρωστο παράστημά τους - όλες οι μικροοάσεις. Όσων με τα χρόνια σάς παρακολουθώ ή συμμετέχω, είτε άγνωστοι, είτε γνωστοί μου οι της κάθε υπόγειας διαδρομής.

Ποιά η παρουσία μας – μέσα στην φουρτουνιασμένη εξίσωση της κάλπης;


Τρίτη, Ιανουαρίου 13, 2015

"Επιτυχία, μάλλον, είναι να μη βγάζεις από το βλέμμα σου το πέλαγο και την Ιθάκη".



Με τον Πάνο συναντηθήκαμε στους κοινούς ραδιοφωνικούς μας διαύλους. Πριν από πολλά-πολλά χρόνια. Πάντα στις συζητήσεις μας συνδύαζε την στωικότητα, το χιούμορ, το μυαλό που κατέβαζε ιδέες σαν τον Κύρο, το συναίσθημα και την κιθάρα του. Έχει εκδόσει τρεις ποιητικές συλλογές, έχει μεταφράσει την ποίηση του Jim Morisson για λογαριασμό των εκδόσεων Γαβριηλίδη, αρθρογραφεί ως βασικός συνεργάτης στο λογοτεχνικό περιοδικό "Νησίδες", κάνει εργαστήρια δημιουργικής γραφής και ηχογραφεί με τους μαθητές του παλιά τραγούδια διαμαντάκια που ερμηνεύουν παρέα ή την μουσική και τους στίχους που γράφει ο ίδιος. Είναι μπαμπάς, σύντροφος, φίλος, μα κυρίως ένας σπάνιος δάσκαλος. Τόσο, που κάποτε μου είπε: "αν απ'όλα όσα θετικά ακούω από τους γονείς, ισχύει το ένα δέκατο, κάτι έχω καταφέρει".
Ελάτε να γνωρίσουμε τον Πάνο Δρακόπουλο, τον δάσκαλο-χταπόδι. Γιατί και ο ίδιος κάπου γράφει: "Δεν είμαι άνθρωπος, χταπόδι είμαι: αφήνω μελάνι πίσω μου." 



Πού και πότε γεννήθηκες;
Γεννήθηκα στον Πειραιά τον μακρινό πια Αύγουστο του 1975.

Πώς ήταν ο Πάνος παιδί;

Αεικίνητος. Διψασμένος. Γεμάτος απορίες. Στο σχολείο αληθεύει ότι ήμουν ολίγον αγρίμι – ας είναι καλά και το γενικό ταπεραμέντο των συμμαθητών μου, οι οποίοι ήταν επίσης αγριμάκια, όχι αστεία! Θυμάμαι πολύ καθαρά πως, αν και βιβλιοτραφής, ήμουν συγχρόνως δοσμένος στο παιχνίδι και σε κάθε λογής περιπέτεια – είμαι, εξάλλου, παιδί της τελευταίας γενιάς Αθηναίων που πρόλαβε να γνωρίσει και να ...οργώσει τη γειτονιά του καθώς και τις γύρω περιοχές μέχρι τον τελευταίο ίσκιο του πανάθλιου μπετόν της. Τα καλοκαίρια δε, η ακτίνα του παιχνιδιού και της δράσης άνοιγε στον εκάστοτε τόπο του παραθερισμού μας.


Ποια εικόνα από τα παιδικά σου χρόνια είναι ανεξίτηλη;

Η εντυπωσιακά αντιφατική εικόνα της δεκαετίας του '80, όπου το μικρό χαρτζιλίκι ημών των παιδιών κι αργότερα εφήβων, έφτανε και περίσσευε για τον ρεφενέ της παρέας. Οι λίγοι πόροι μας κι ο ταυτόχρονος πλούτος τους – ο καταναλωτισμός με κεντρικό πρόσωπο του το παιδί και τον έφηβο μόλις τότε έκανε τα πρώτα, βρεφικά του, βήματα. Η προοδευτική ρητορική των γονιών μας, για πλήθος θεμάτων -μεταξύ των οποίων και το μεγάλωμά μας-, με την ταυτόχρονη άκρως συντηρητική τους συμπεριφορά, η οποία σιωπηρά ξεπατίκωνε τα ήθη των δικών τους γονιών. Η ανάδυση του προτύπου του εκπαιδευτικού-συνδικαλιστή και η συνύπαρξη του με τον καθηγητή με το μαύρο μπλοκάκι των βαθμών και των αποβολών στην τσέπη – πολλές φορές μάλιστα στο ίδιο πρόσωπο. Συμβολικά μιλώντας θα προσέθετα και τα εξής «δίπολα»: Ο Κοσκωτάς από τη μια και ο Γκάλης απ΄ την άλλη. Ο Χατζιδάκις ως όαση –πλάι στα καινούργια ακούσματα που υιοθετούσαμε– και ο Αυριανισμός ως εξακολουθητική μαυρίλα στην ατμόσφαιρα του τότε πολιτικού σκηνικού.


Σου έλειπε κάτι ως παιδί;

Δε μου έλειψε τίποτα – παρά μόνο, ίσως, ένας κάποιος ή κάποια από τον κόσμο των ενηλίκων που να με νοιαζόταν χωρίς κάποια ιδιοτέλεια.


Υπάρχει συνταγή ευτυχίας για παιδιά;

Οι συνταγές είναι για τους καταναλωτές κι όχι για τους σκεπτόμενους και τους δημιουργικούς ανθρώπους. Παρόλ' αυτά, δίχως αγάπη, παιχνίδι και χαρούμενη γνώση, ένα παιδί δυσκολεύεται να αναπνεύσει το οξυγόνο του ενεστώτα διαρκείας με τον οποίο αντιλαμβάνεται τα πρόσωπα και τα πράγματα που το περιβάλλουν.


Υπάρχει συνταγή ευτυχίας για ενήλικες;
Με την ίδια ισχυρή επιφύλαξη που διατύπωσα περί συνταγών στο προηγούμενο ερώτημα, θα υπογράμμιζα εδώ την ανάγκη τους να έχουν στο μεταξύ γίνει αυτό που ήταν ως παιδιά.

Εκπαίδευση–Θέατρο-Τραγούδι: πώς αντιδρούν οι μαθητές στο ασυνήθιστο μοτίβο δασκάλου και πώς οι γονείς τους;
Τα παιδιά αντιδρούν με την ίδια χαρά που αισθάνεται όποιος ζει μακριά από την πατρίδα του και συνειδητοποιεί πως βρήκε κάποιον που μιλά τη γλώσσα του, τον ιδιαίτερο του κώδικά. Μέριμνά δική μου –καθώς και κάθε δασκάλου της ίδιας συμπεριφοράς και αντίληψης– είναι ακολούθως η εξής: πώς αυτή η δυνατή χαρά και συνάμα έκπληξη, τούτη η οξεία αίσθηση του οικείου, μπορεί να διαχυθεί δημιουργικά σε όλες τις ζώνες της σχολικής μας ζωής: από την γνωστική προοπτική του παιδιού μέχρι την ψυχολογική του ωρίμανση και την ευτυχισμένη κοινωνικοποίησή του.
Ως προς τους γονείς τώρα, θα ήθελα να σας εξομολογηθώ, ότι εξακολουθεί να με εκπλήσσει το γεγονός πως, παρά τις συστηματικές προσπάθειες της πολιτείας και θεσμών, όπως τα ΜΜΕ, προκειμένου να συρρικνωθεί το αγαθό της παιδείας σε αυτό που αποκαλούμε -με την πιο απαξιωμένη σημασία- «εκπαίδευση» ή «αγωγή», δεν υιοθετούν αυτή την τάση – δεν ασπάζονται τούτη την ιεραρχία κοινωνικών αξιών. Ευτυχώς. Είναι αναρίθμητοι οι σημερινοί γονείς που εμπνέονται από ένα διαφορετικό παιδαγωγικό ιδεώδες: που δεν χαρτογραφεί το παιδί ως έναν σκληρό δίσκο «δεξιοτήτων» και μόνον.



Υπάρχουν επαγγελματικά απωθημένα;
Απωθημένα όχι, δεν συντηρώ. Στόχους και πολιτικά αιτήματα για τον τομέα μου (κι όχι μόνον), ναι. Ένας διαρκής στόχος μου είναι σε κάθε σχολική μονάδα, όπου υπηρετώ, να δημιουργείται ή να εμπλουτίζεται μια παιδαγωγική ζύμωση σε όλα τα επίπεδα, η οποία να κατατείνει στην ανάδειξη του σχολείου της χαρούμενης γνώσης. Σε μακροκλίμακα δε, θα ήθελα να λειτουργήσω ως ένας μικρός τοσοδούλης τροχός που θα φέρει τα εκπαιδευτικά μας πράγματα στον 21ο αιώνα – διότι από πολλές απόψεις ισχύουν τάσεις και νοοτροπίες τόσο παλιές, όσο ο μύθος του «κρυφού σχολείου».

Τι δεν ανέχεσαι στη δουλειά σου;
Ανέχομαι πάρα πολλά, από εγγενή διαλλακτικότητα και από πνεύμα κατανόησης της κάθε είδους ετερότητας: πολιτικής τε και επαγγελματικής/συναδελφικής. Από την άλλη όμως, δεν κάνω χάρισμα την σιωπή μου απέναντι σε ένα σωρό φαινόμενα που βραχυκυκλώνουν το έργο μου, όπως και το έργο των συναδέλφων τους οποίους υπολήπτομαι στον επαγγελματισμό, στο μεράκι και στην επιστημονική στάθμη που επιδεικνύουν: όπου χρειάζεται, κάθε φορά, παρεμβαίνω στα υπηρεσιακά μας όργανα, ενώ στα ζητήματα εκπαιδευτικής πολιτικής διατηρώ, ίσως την ψευδαίσθηση, πως η αρθρογραφία είναι «μια κάποια λύσις» για την κατανόηση των πιο σοβαρών μας αγκυλώσεων.

Αν δεν ήσουν δάσκαλος, τι επάγγελμα θα έκανες;
Θα το αντάλλασα μόνο με ένα επάγγελμα του ίδιου ανοιχτού ορίζοντα – της αυτής συνθετότητας. Η πληθυντική επιστημονική, όσο καλλιτεχνική διάσταση του σημερινού δασκάλου, της σύγχρονης δασκάλας, είναι μια ασύλληπτη ακόμη μύγα από το γάλα της υπερ-εξειδίκευσης.


Συγγραφή: Ποιητικές συλλογές από τις εκδόσεις Γαβριηλίδης. Τι απαντάς σε όποιους ισχυρίζονται πως βρίθουν οι «συγγραφείς» στην χώρα;
Πως δεν έχουν άδικο: σε μία χώρα με τόσο μικρό αριθμό αναγνωστών θάλλει ένα τεράστιο ποσοστό λογοτεχνών. Από την άλλη όμως πλευρά, μέσα στο σωρό, διακρίνει κανείς διαμαντάκια. Για να εστιάσω, αν μου επιτρέπετε, στα της ποίησης, κατά τα τελευταία 10 χρόνια έχουν ξεπηδήσει ατόφιες και εξαιρετικά ενδιαφέρουσες ποιητικές φωνές που εκπέμπουν μία ηχηρότατη συχνότητα ανανέωσης και θα έλεγα, πρωτοτυπίας, αν δεν φοβόμουν τις παγίδες που κρύβει τούτος ο όρος.

Ένα σχόλιο για την δολοφονία του Μένη Κουμανταρέα.
Φρίκη. Ο μακαρίτης, στις δημόσιες του τοποθετήσεις, δεν είχε αφήσει ανέγγιχτο τον κώδωνα που μας έστρεφε άπαντες προς την απειλή που είναι εξακολουθητικό βίωμα για τους ανθρώπους της τρίτης ηλικίας στις κεντρικές συνοικίες της πρωτεύουσας. Ποιος αρμόδιος θεσμός ενεργοποίησε τα αντανακλαστικά του; Εκφράζω την βαθιά οδύνη μου για τον θάνατό του.

Ποιοι συγγραφείς-ερμηνευτές-τραγουδοποιοί σε έχουν στιγματίσει;
Αναρίθμητοι. Νιώθω ευλογημένος: είναι πάρα πολλοί εκείνοι που διέγειραν με την μεγάλη ή μικρή τους τέχνη, γύρω μου κι εντός μου, νέους, πολυπρισματικούς κόσμους. Και το αναφέρω κατά αυτόν τον τρόπο για να υποδηλώσω τί με παρακίνησε να γράψω κι ο ίδιος, ποίηση και μουσική. Πρόκειται για το ερώτημα: μπορώ να μεταφέρω αυτή τη δόνηση του αληθινού και του ωραίου –για το πω συντομογραφικά– και ο ίδιος στους άλλους ανθρώπους;

Αναφέρετέ μας 5 τομείς που θέλετε να δείτε να αλλάζουν στην Ελλάδα.
Ας μου επιτρέψετε να το διατυπώσω, επίσης χάριν συντομίας, ως εξής: αν δούμε στην χώρα μας μία άλλη δομή υπηρεσιών από την υγεία και την παιδεία, έως την πολεοδομία και το φορολογικό μας σύστημα, τότε ναι, θα μπορούμε να πούμε, με κάποιο ίχνος αυτοσεβασμού, πως έχουμε ξεπεράσει την μνημονιακή παραφυάδα της λεγόμενης Μεταπολίτευσης.

Αποτυχία, μάλλον, είναι να πίνεις από τους μύλους της εμπειρίας και να καμώνεσαι έπειτα τον Λωτοφάγο.

Επιτυχία, μάλλον, είναι να μη βγάζεις από το βλέμμα σου το πέλαγο και την Ιθάκη.

Συγχωρούμε, για να μετέχουμε στην τέχνη της αγάπης. Όποτε μετέχουμε.

Το επικινδυνότερο στοιχείο της εποχής: η αποθέωση του ναρκισσισμού.

Η εντονότερη θλίψη της εποχής: να ακούς νέους ανθρώπους να παραπονούνται πως «τους κλέβουν το όνειρο».
Αναρωτιέμαι: υπήρξε ποτέ εποχή που δεν φιλοδώρησε με όνειρα που δεν δάγκωναν τα παιδιά της;

Πότε η ζωή μας χαραμίζεται;
Όταν δεν ηττάται η κατασκευή που ονομάζεται «ρολόι» και η υποταγή που τη συνοδεύει.

Σε ποιο βιβλίο και τραγούδι σε βρίσκουμε;

Στις συλλογές ποίησης «Πόσιμη ζωή», «Ελεύθερη αγορά» και «49+1 βότσαλα» - και οι τρεις από τις εκδόσεις Γαβριηλίδης. Επίσης πολύ προσωπική υπόθεση θεωρώ και τα 11 μέχρι στιγμής τεύχη που έχουμε κυκλοφορήσει μία ομάδα καλών φίλων και συνεργατών με το περιοδικό τέχνης και λόγου «Νησίδες», όπως επίσης και το Εργαστήριο δημιουργικής ανάγνωσης και γραφής «Το Κοχύλι» που διάγει πλέον το 3ο έτος εργασιών του. Αυτήν την περίοδο μάλιστα συνεργούμε ως «Κοχύλι» με την ομάδα του «Photo-Orion» στην Έκθεση με τίτλο «Δες ένα ποίημα», που αφορά μια γόνιμη, θαρρώ, συνομιλία της ποίησης με την τέχνη της φωτογραφίας. Η έκθεση πραγματοποιείται στο Rock 'n' Roll μέχρι τις 9/1/2014.
Όσον αφορά τέλος, τα τραγούδια που έχω δημοσιεύσει, ο ενδιαφερόμενος ακροατής μπορεί να τα εντοπίσει στην σελίδα μου στην πλατφόρμα του Soundcloud - https://soundcloud.com/panos_drakopoulos/tracks
και στο κανάλι που διατηρώ στο You Tube: http://www.youtube.com/user/panosdrakopoulos

Τι θα ήθελες να μοιραστείς μαζί μας και δεν μας το είπες;
Την ευγνωμοσύνη μου για τούτη τη συνομιλία.
 

- See more at: http://iporta.gr/prosopa/synenteykseis/item/4638-panos-drakopoulos-o-daskalos-xtapodi-tis-tzinas-davila#sthash.IwDwUTqK.dpuf

Πέμπτη, Ιανουαρίου 08, 2015

«Τερατάκια με φαντασία»


"Τερατάκια με φαντασία", Ιανουάριος 2015:
πες μου τους μαθητές σου να σου πώ ποιός είσαι.

[Δέκα χρόνια μετά]

Για το "Κόκκινο βιβλίο" της Μπάρμπαρα Λέμαν.


Από τις ποικίλες βιβλιο-γεωτρήσεις των ημερών και ειδικότερα, σε εκείνη την περιοχή που ανόητα υποστηρίζει πως "απευθύνεται σε παιδιά", οφείλω να εξομολογηθώ, πως χτυπήσαμε βράχο σε ουκ ολίγες περιπτώσεις: είτε με την παρουσία των στερεοτύπων της λεγόμενης παράδοσης να στομώνει τα αφηγηματικά μέσα του εκάστοτε παραμυθά, είτε από την ανέμπνευστη ονείρωξη του να απαλλαγεί από αυτά, η προβλεψιμότητά του έργου του, μάς μοίρασε αναρίθμητα χασμουρητά.

Εκεί όμως, που εντοπίσαμε φλέβα χρυσού άπαντες (από 5 μέχρι +35 περιφορών γύρω από τον ήλιο) ήταν με το "Κόκκινο βιβλίο" της Μπάρμπαρα Λέμαν.

Ένα βιβλιαράκι που δεν περιέχει σταγόνα λέξεως - αλλά αντιθέτως: αναπνέει πάνω στο ανοιχτό πέλαγο της φαντασίας - τόσο της δημιουργού του, όσο (και εδώ το πολλαπλά ενδιαφέρον) του αναγνώστη του.


Δεν είναι πρόταση να το διαβάσει κανείς - είτε μόνος, είτε με τους μικρούς φίλους του. Είναι ευχή.


Για τις σχετικές τυπογραφικές πληροφορίες 

Παρασκευή, Ιανουαρίου 02, 2015

"Μουσικό ποδαρικό"



Οι "Ενδεχόμενοι" απόψε στη μουσική σκηνή της "Μηχανικής Καλλιέργειας" (Λ. Θηβών 245, Νίκαια) δωρίζουν στους φίλους τους μία ανοιχτή βεντάλια τραγουδιών από τον Neil Young και τους Dire Straits μέχρι τον Π. Σιδηρόπουλο και τις Τρύπες. Κι όχι μόνον.

Οι λοιπές εκπλήξεις δεν μπαίνουν στο στενό καλούπι μιας ανάρτησης - μήτε είναι έκπληξη που είμαι επί σκηνής προσκεκλημένος τους: οι αληθινές φιλίες δεν ρυτιδώνουν με το πέρασμα των ετών. Γεννιούνται απαρχής. Διαρκώς.

[— στην τοποθεσία Μηχανική Καλλιέργεια]. 

"Μου 'το χεις πει τόσες φορές": 
ένα από τα τραγούδια που έχουμε γράψει με τον "Νώντα".