“Asteroid City” (2023): Οπτικό – κινηματογραφικό ποίημα.
Τρία επίπεδα πραγματικότητας
– που το ένα καθρεφτίζει το άλλο – δημιουργώντας μία ξεχωριστή σπουδή πάνω στο
νόημα (στα νοήματα – μήπως;) της ζωής και της τέχνης.
Δέχτηκε επικρίσεις πως υπολείπεται
σε μεστότητα και «χαρακτήρα» – από άλλα έργα του Άντερσον. Δεν τις υιοθετώ.
Παρότι διαφωνώ με τη
κεντρική του θέση τόσο στα περί τέχνης – όσο και στα περί ζωής – δεν μαγευόμαστε
ή όχι λόγω των «απόψεων» ενός έργου. Ένα έργο τέχνης δεν είναι διδακτορική
διατριβή. Εμπεριέχει κι οπτικές που τις βρίσκουμε επιπόλαιες ή αγοραίες ή απλώς
αμήχανες. Ε, και;
Το πώς συνάπτονται αυτές οι οπτικές είναι κυρίως αυτό που μετράει – το
πώς εξιστορούνται, με απλά λόγια.
Κι εκεί ο Άντερσον είναι
ποιητής.
Η ταινία έχει μία
συναρπαστική πολλαπλότητα – που θα ήταν μέλι στο ψωμί πολλών εργαστηρίων γύρω
από ζητήματα αισθητικής, ηθικής – κι εν γένει, της καλλιτεχνικής πράξης.
Ανεξάρτητα όμως απ’ αυτό το “Asteroid City” είναι όντως μέλι. Ούτως ή άλλως.
Απ’ την γύρη πολλών αγρών,
φυτών και οικοσυστημάτων.
Της ζωής και της τέχνης.
2 θαυμάσια ντοκιμαντέρ.
Διαφορετικά στην στόχευση και φυσικά στην θεματολογία τους: στο «Meeting
Gorbachev» (2018) γίνονται αντικείμενο μελέτης τα έργα και οι ημέρες του τελευταίου ηγέτη της Σοβιετικής Ένωσης – ενώ στο
«Ryuichi Sakamoto: Coda» (2017) φιλοτεχνείται η μουσική προσωπογραφία του
προσφάτως εκλιπόντα Ιάπωνα συνθέτη κι ακτιβιστή.
Διαφορετικά στην στόχευση
και φυσικά στην θεματολογία τους – όμοια όμως στην οξυδέρκεια και την
διεισδυτικότητα τους.
Καθώς και στην
διανοητική-πνευματική πρόκληση που εγείρουν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου