Πάνω από δύο
δεκαετίες έχουν πλέον περάσει από τον θάνατο του Βασίλη Ραφαηλίδη, για τον οποίο
πλείστες όσες αναφορές τον κατονομάζουν ως έναν "αιρετικό" της
ελληνικής διανόησης και της αριστεράς – κι άλλες τόσες, εστιάζοντας
αποκλειστικά στην τηλεοπτική περσόνα που καλλιέργησε ιδιαίτερα κατά την πρώτη
περίοδο της ιδιωτικής τηλεόρασης, ως έναν οξυδερκή αναλυτή που δεν απέφυγε τις
γραφικές αποχρώσεις.
Βρίσκω
και τις δύο προσλήψεις σε μεγάλο βαθμό επιφανειακές κι άστοχες.
Τόσο για
μένα όσο και για αρκετούς συνομηλίκους μου ο Ραφαηλίδης ήταν σημείο αναφοράς –
πλάι σε άλλα πρόσωπα του ίδιου πνευματικού κυβισμού, πλην όμως όχι απαραίτητα
και της ίδιας κοσμοαντίληψης.
Στα 20 μου διέτρεξα όλη του την πλούσια εργογραφία: από τα κινηματογραφικά έως τα πολιτικά του βιβλία. Ακόμη και η αυτο-βιογράφησή του με το «Μνημόσυνο για έναν ημιτελή θάνατο» (εκδ. Εικοστός Πρώτος, 1992) παραμένει και σήμερα ευφρόσυνη από ποικίλες σκοπιές εμπειρία παρά τα μύρια βάσανα και τις ταλαιπωρίες που φανερώνει – χάριν κυρίως σε μία σπάνια αίσθηση του χιούμορ εκπορευόμενη τόσο από την ίδια τη γλώσσα, αλλά, ιδίως, από τον ατόφιο υπερρεαλισμό των ανθρωπίνων.
Αν
γίνομαι λιγάκι πιο προσωπικός είναι μόνο και μόνο για να καταλήξω στην προτροπή
προς τους σημερινούς 20άρηδες να τον ανακαλύψουν και φυσικά προϊόντος του
χρόνου – κι ό,τι αυτό επιφέρει σε πείρα ζωής, σπουδής και μελέτης – να τον
αμφισβητήσουν.
Του
χρωστάμε.
Βασίλης Ραφαηλίδης
14 Ιανουαρίου 1934 - 8 Σεπτεμβρίου 2000
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου